5Απρ

Να γκρεμίσουμε τις μάντρες, να ελευθερώσουμε  τις παραλίες: Πόσο εύκολο είναι;

Απρίλιος 05, 2019 Απόψεις/Παρεμβάσεις 0

Του Βασίλειου Χριστόπουλου*,  συγγραφέα

Υποψήφιου δημοτικού συμβούλου της παράταξης «ΩΡΑ ΠΑΤΡΩΝ»

Σε προηγούμενο άρθρο μας που δημοσιεύτηκε σε τοπικά  ΜΜΕ (28, 29/3) μιλήσαμε για τις μαντρωμένες παραλίες του Δήμου Πατρέων. Και προτείναμε, (εφόσον το ρυμοτομικό σχέδιο αποτελεί  μια …ουτοπία)  την αξιόπιστη  λύση του Ν.2971 του 2001 για τον Αιγιαλό και την Παραλία: Καθορισμός γραμμών γιαλού και παραλίας, Σύνταξη πράξεων αναλογισμού, κύρωση της πράξης και εφαρμογή της.

Αναφερθήκαμε ειδικότερα στις τουριστικές περιοχές  Ρίον, Βερναδέικα, Άγιο Βασίλη, Αραχωβίτικα, Ψαθόπυργο. Δεν έχουν  εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο, οι παραλίες τους και οι  δρόμοι  πρόσβασης είναι περιορισμένες, αντίθετα διαθέτουν πυκνή βλάστηση από πεύκα και εύφλεκτους θάμνους. Και έχουν  ήδη  επιβαρυμένο το ιστορικό  πυρκαγιών.

Πολλοί φίλοι απόρησαν. Μου έθεσαν ερωτήματα και ζήτησαν εξηγήσεις:

Εύκολα τα γράφεις. Είναι τόσο εύκολα όσο τα λες; Το εμπόδιο είναι μόνο η σύγκρουση με τους εμπλεκόμενους ιδιοκτήτες; Κι αν είναι τόσο εύκολο γιατί τόσοι δήμαρχοι από το 2001 δεν προχώρησαν; Ειδικά ο νυν δήμαρχος Κ. Πελετίδης που παρουσιάζεται τόσο πολύ συγκρουσιακός;  (Ειδικά με την κυβέρνηση Σύριζα).

Μήπως χρειάζονται πολλά χρήματα για την εφαρμογή των πράξεων αναλογισμού, δηλαδή  τις αποζημιώσεις; Μήπως ο δήμος γονατίσει οικονομικά κάτω από το βάρος τους, όταν μάλιστα έχει μπροστά του 40 χιλιόμετρα ακτογραμμών;

Και κατέληγαν: Για κάνε το πιο λιανά, να καταλάβουμε.

Κάποιοι άλλοι φίλοι, μου έστειλαν πρόσθετο υλικό: Νόμους και νομολογίες, μηνυτήριες αναφορές που κατά το παρελθόν έχουν γίνει, τοπογραφικά  κλπ.

Επανέρχομαι λοιπόν στο ζήτημα των μαντρωμένων παραλιών γνωρίζοντας ότι κάποιοι πιθανότατα δυσαρεστούνται. Αξιοποιώ τις πρόσθετες πληροφορίες προκειμένου όλοι να    ενημερωθούμε  πληρέστερα. Γιατί όλοι συμφωνούμε ότι μόνο ο ενημερωμένος πολίτης  είναι συνειδητοποιημένος και ενεργός πολίτης.

Επαναλαμβάνουμε  πως η καλύτερη αντιπυρική προστασία είναι το ολοκληρωμένο ρυμοτομικό σχέδιο. Αν τέτοιο δεν υπάρχει ή καθυστερεί, τότε η λύση είναι προφανής:  Ο Ν.2971 του 2001 για τον Αιγιαλό και την Παραλία.

Και οι διαδικασίες  απλές και καθαρές. Τις εκθέτουμε πιο αναλυτικά κατά βήματα:

  1. Χάραξη χωρίς χρονοτριβή, όπου δεν έχουν χαραχτεί, οι γραμμές γιαλού και παραλίας με την ευθύνη του Δήμου και της Κτηματικής. Να σημειώσουμε ότι, όπως γνωρίζουμε,  υπάρχουν καθορισμένες γραμμές αιγιαλού και παραλίας κατά το μεγαλύτερο  μήκος της ακτογραμμής του δήμου μας.

Ο Ν.2971 ορίζει πως το πλάτος της ζώνης παραλίας μπορεί να φτάσει τα 50 μ. Συνήθως ορίζεται  μεταξύ 10 και 15 μ, για λόγους που θα εξηγήσουμε στη συνέχεια.

Σε τοπογραφικό αποτύπωσης χαράσσεται με κόκκινη γραμμή (ο γιαλός)  και με κίτρινη  (η παραλία).

  1. Σύνταξη πράξεων αναλογισμού αποζηµίωσης οικοπέδων. Σύµφωνα µε την παράγραφο 3 του άρθρου 7 του Ν.2971/2001 για την παραλία εφαρμόζονται οι διατάξεις περί απαλλοτριώσεων λόγω ρυµοτοµίας. Αρµόδια Υπηρεσία για την διαδικασία είναι η Πολεοδοµική Υπηρεσία του ∆ήµου. Οι πράξεις αναλογισμού προσδιορίζουν το μέρος της ζώνης παραλίας που αποτελεί επιβάρυνση των ίδιων των ιδιοκτητών (η λεγόμενη αυταποζημίωση) και το μέρος της ιδιοκτησίας που πρέπει να αποζημιωθεί – πληρωθεί από το δήμο.

Με δεδομένο ότι στις βόρειες περιοχές Ρίον, Βερναδέικα, Άγιο Βασίλη, Αραχωβίτικα, Ψαθόπυργο η ζώνη είναι γύρω στα 10 – 15 μέτρα, και ο αναλογισμός ορίζει ως αυτοαποζημίωση την 15μετρη λωρίδα, εν πολλοίς, η ρυμοτομία επιβαρύνει αποκλειστικά τους ιδιοκτήτες. (Παρατήρηση: Αποζημίωση ιδιοκτησιών  προβλέπεται μόνον όταν το ρυμοτομούμενο  τμήμα υπερβαίνει το 1/2 του αρχικού οικοπέδου).  

Επίσης οι επί πλέον αποζημιώσεις που καλείται να πληρώσει ο δήμος είναι μικρές. Είναι μόνο κάποια επικείμενα (δέντρα, μάντρες) εφ’ όσον έχουν δημιουργηθεί πριν τη χάραξη των γραμμών. Να σημειώσουμε ότι οι γραμμές αποφεύγουν να ρυμοτομούν κτίσματα.

Άρα οι ανησυχούντες ότι η δαπάνη θα είναι δυσβάστακτη για τα οικονομικά του δήμου, ας ησυχάσουν. Η μόνη αξιόλογη δαπάνη θα είναι αυτή για το γκρέμισμα μαντρών (εφ’ όσον ο δήμος δεν χρησιμοποιήσει δικά του τεχνικά μέσα).

  1. Κύρωση της πράξης αναλογισμού από την Περιφέρεια.
  2. Απελευθέρωση της παραλίας με τα τεχνικά μέσα του δήμου ή μισθωμένα μηχανήματα.

 

Τα βήματα 1, 2 και 3 για τον Άγιο Βασίλη και στον Ψαθόπυργο  έχουν γίνει. Οι  αναλογισμοί είναι κυρωμένοι και ο παλιός  δήμος Ρίου θα μπορούσε να τις είχε εφαρμόσει προ πολλών ετών. Αν βέβαια είχε τη βούληση και το σθένος να συγκρουστεί με τους εμπλεκόμενους ιδιοκτήτες.

Στο Ρίον (με ακόμη πιο ισχυρές τις αντιδράσεις των ενδιαφερόμενων ιδιοκτητών) ο αναλογισμός έχει συνταχθεί αλλά κρατιέται σε κάποια  συρτάρια  χωρίς κύρωση. Και στα Αραχωβίτικα έχουν χαραχτεί οι γραμμές αιγιαλού και παραλίας με το ΦΕΚ Δ.581 του 1990, αλλά  εκκρεμεί η σύνταξη του αναλογισμού.

Ταυτόχρονα με την απελευθέρωση της παραλίας πρέπει να διανοιχτούν (χωρίς τις διατάξεις ρυμοτομικού σχεδίου) κάθετοι δρόμοι για την πρόσβαση στην παραλία.

Ο  Ν.1337/83  δίνει τη δυνατότητα απαλλοτριώσεων για δρόμους κάθετης πρόσβασης μέσω της διαδικασίας απαλλοτριώσεων εδαφικών εκτάσεων.

(Άρθρο 24 του Ν1337:  Επιτρέπεται για δημόσια ωφέλεια ή απαλλοτρίωση ιδιοκτησιών για τη δημιουργία οδών προσπέλασης προς την παραλία και τον αιγιαλό καθώς και των αναγκαίων χώρων στάθμευσης οχημάτων).

Και επανερχόμαστε στα Αραχωβίτικα.

Το 2014 η οικογένεια του ο νυν δημάρχου  Κ. Πελετίδης αγόρασαν εκεί σπίτι. Όχι με πισίνα όπως τότε  κάποιοι ισχυρίστηκαν αλλά σίγουρα με την κοινόχρηστη παραλία μαντρωμένη με ψηλά τείχη. Και την αποκαλούμε κοινόχρηστη γιατί στην περιοχή είχαν ήδη χαραχτεί οι γραμμές γιαλού και παραλίας  από το 1990.

Στο τοπογραφικό διάγραμμα που συνοδεύει το οικόπεδο αγοράς  (μού εστάλη κι αυτό, άλλωστε,  αφού προσαρτάται στο συμβόλαιο, είναι δημόσιο έγγραφο) σημειώνονται οι γραμμές γιαλού και παραλίας. Και αναγράφεται ότι από το συνολικό οικόπεδο, τα 30,32 τ.μ. βρίσκονται μέσα στο γιαλό. Και τα  146,68 τ.μ. μέσα  στην παραλία.

Άρα ήταν σε  γνώση των νέων ιδιοκτητών τι ακριβώς αγοράζουν.

Στο προηγούμενο άρθρο είχαμε θέσει  δυο – τρία ερωτήματα:

Τώρα τα ερωτήματα θα είναι διαφορετικά:

  1. Αφού ο νέος ιδιοκτήτης γνωρίζει από το συμβόλαιο (και το τοπογραφικό που το συνοδεύει) επακριβώς τι συμβαίνει, γιατί επιμένει να κατακρατεί την κοινόχρηστη ζώνη και να την απολαμβάνει κατ’ αποκλειστικότητα;  Επειδή δεν έχουν ακόμη  συνταχθεί οι αναλογισμοί;  Αλλά είπαμε, πως αρµόδια Υπηρεσία για τους αναλογισμούς είναι η Πολεοδοµική Υπηρεσία του ∆ήµου. Και οι  γραμμές με το ΦΕΚ Δ.581/1990, έχουν καταστεί πια νόμος του κράτους.
  2. Αν ένας πολίτης έχει φράξει τμήμα έξω από την οικοδομική γραμμή (για να θέσουμε κάτι ανάλογο από το σχέδιο που όλοι κατανοούμε καλύτερα) η πολεοδομική υπηρεσία του δήμου θα τον άφηνε ανενόχλητο;  Δεν νομίζω. Θα είχε συντάξει πράξη αυθαιρέτου και το σχετικό  πρωτόκολλο κατεδάφισης με όλα τα συνεπαγόμενα πρόστιμα αυθαιρέτου.
  3. Πώς θα τεκμηριώσουμε με το παράδειγμά μας τις απόψεις που η αριστερά διακηρύσσει μονότονα για χρόνια; Και επαναλαμβάνουμε μαζί της, όσοι αισθανόμαστε αριστεροί;

Ο γιαλός και η παραλία δεν μπορεί να μετατρέπονται σε ιδιωτικά φέουδα. Δεν είναι εμπόρευμα που αγοράζεται και πουλιέται. Είναι κοινόχρηστο αγαθό, προσιτό σε όλη την κοινωνία  κλπ, κλπ.

Κλείνοντας  αυτήν τη δεύτερη παρέμβαση επαναλαμβάνω:

Η «ΩΡΑ ΠΑΤΡΩΝ», δεσμεύεται (ανάλογα  με το εκλογικό αποτέλεσμα και τη δύναμη που θα της δώσει ο πατραϊκός λαός) να συντάξει ένα συνολικό σχέδιο σταδιακής απόδοσης των παραλιών για το σύνολο  του δήμου μας.

 

*Ο Β.Χ.  συμμετείχε ενεργά στη σύνταξη πολεοδομικών μελετών,   πράξεων εφαρμογής –  αναλογισμών  και οριοθετήσεων  ρεμάτων.

Μοιραστείτε το άρθρο!