Ώρα Πατρών

20Μαΐ

Το πρόγραμμα της ΩΡΑ ΠΑΤΡΩΝ.

Μάιος 20, 2019 Πρόγραμμα 0

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η αυτοδιοικητική περίοδος 2019-2023 έχει δύο κύρια χαρακτηριστικά. Το πρώτο αφορά στην ευρύτερη κοινωνική, οικονομική και πολιτική κατάσταση της Ελλάδας αλλά και της Ευρώπης. Η έξοδος από τις μνημονιακές δεσμεύσεις που επιβλήθηκαν στη χώρα μας άφησε μια Ελλάδα αντιμέτωπη ακόμα με τις συνέπειες της ανθρωπιστικής κρίσης. Υψηλά ποσοστά ανεργίας, που στην Πάτρα είναι ακόμα υψηλότερα, παιδικής φτώχιας, υπερχρεωμένων νοικοκυριών. Επιχειρήσεις που αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, χαμηλή τραπεζική στήριξη, γραφειοκρατία, απουσία στερεής παραγωγικής βάσης, μειωμένη ζήτηση είναι μερικά χαρακτηριστικά της οικονομίας και της αγοράς. Είναι γεγονός ότι έχουν γίνει φιλότιμες προσπάθειες αναστροφής του κλίματος άλλες με επιτυχία και άλλες με καθυστέρηση. Ωστόσο, αυτή η γενικά θετική πορεία που αποτιμείται άλλωστε και στις διεθνείς αξιολογήσεις πρέπει να αποτυπωθεί και στη λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης που καλείται να βρει τρόπο και χώρο ώστε να επιτελέσει τις βασικές της αρμοδιότητες ως ο εγγύτερος και φιλικότερος προς τον πολίτη διοικητικός μηχανισμός.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι η εφαρμογή της απλής αναλογικής και του Κλεισθένη στον τρόπο εκλογής αλλά και λειτουργίας των Δήμων. Ο Κλεισθένης αποτελεί το απαύγασμα των ευρύτερων πολιτικών διεργασιών που προκρίνουν τη συνεργασία, τη σύνθεση, τη συναίνεση, με στόχο αφενός τη διεύρυνση της  νομιμοποιητικής βάσης των αποφάσεων αφετέρου την ενίσχυση του ρόλου των τοπικών κοινωνιών έναντι ενός απρόσωπου και μακρινού κέντρου εξουσίας.

Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά προσδίδουν στην επόμενη δημαρχιακή περίοδο σημαίνοντα ρόλο στην παρέμβασή μας. Η ΩΡΑ Πατρών δεν γεννήθηκε ως κομματικό εργαλείο ούτε από το μηδέν. Αποτελεί τη συνέχεια δύο δημοτικών παρατάξεων, της ΡΑΠ-Πάτρα Ανθρώπινη Πόλη και των Αγωνιζόμενων Πολιτών. Φιλοδοξεί να καθορίσει με τον τρόπο της τις μελλοντικές εξελίξεις στα δημοτικά πεπραγμένα των επόμενων ετών και να συμβάλλει στην επίλυση των χρόνιων προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Πάτρα αλλά και στη βελτίωση της καθημερινότητας των συμπολιτών μας. Στηρίζεται στο πρόγραμμά της αλλά και στην ανοικτή διαβούλευση με τους φορείς και τους δημότες της Πάτρας για όλα τα ζητήματα.

Οι θέσεις που αναπτύσσονται στο πρόγραμμα είναι ένα μικρό μόνο μέρος από την πλούσια θεματολογία και επιχειρηματολογία που έχει αναπτύξει προεκλογικά και όπως είναι φυσικό δεν μπορεί να καλύψει σε λίγες σελίδες το σύνολο των προβλημάτων της Πάτρας.

Ωστόσο, οι δύο κατευθυντήριες γραμμές των δράσεών μας θα μπορούσαν να συνοψιστούν στις δράσεις για την ανεργία και στις δράσεις για τα προβλήματα των νέων. Η απάντηση είναι η ανάπτυξη με κοινωνική ανταποδοτικότητα.

Το πρόγραμμα έχει χωριστεί σε ενότητες και αναλύεται κατά αυτόν τον τρόπο. Ωστόσο, πρέπει να τονιστεί ότι η πυραμίδα αυτών των ενοτήτων έχει ως κορυφή την κοινωνική πολιτική. Η υλοποίηση κοινωνικής πολιτικής για τους πολλούς  είναι άλλωστε ο λόγος για τον οποίο επιδιώκουμε την ανάπτυξη της Πάτρας.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Η Πάτρα εδώ και αρκετά χρόνια υπέστη τις συνέπειες της αποβιομηχάνισης, της πλήρης εξάρτησης από τις κεντρικές εξουσίες αλλά και των πελατειακών σχέσεων που διαπερνούσαν όλες τις βαθμίδες της διοίκησης και της αυτοδιοίκησης. Ειδικά η νέα γενιά της Πάτρας βρέθηκε αντιμέτωπη με την ανεργία και την περιθωριοποίηση. Την τελευταία δημαρχιακή περίοδο, η δογματική προσήλωση σε ιδεοληπτικές αντιλήψεις οδήγησε στην οχύρωση πίσω από αδιέξοδους αγώνες χωρίς να προτείνεται κάποια ορατή οδός διαφυγής από αυτή την σπείρα της καθυστέρησης, της υπανάπτυξης και της εσωστρέφειας. Θέλουμε μια Πάτρα πρωταγωνιστή στις εξελίξεις, με συνεκτικό τοπικό αναπτυξιακό σχέδιο που θα στηρίζεται αφενός στα συγκριτικά της πλεονεκτήματα αφετέρου στη δυνατότητα που της δίνουν τα πλούσια δίκτυά της – οδικά, σιδηροδρομικά, θαλάσσια, ενεργειακά, πολιτιστικά.

  • Η ανάπτυξη του λιμανιού της Πάτρας με την κατασκευή νέου εμπορικού τομέα, ο εκσυγχρονισμός του με την αξιοποίηση νέων ενεργειακών πηγών, όπως το φυσικό αέριο, και η σύνδεσή του με το σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελούν αναγκαίες προϋποθέσεις για την ανάδειξη της Πάτρας ως καίριος κόμβος σύνδεσης της Ελλάδας με την ευρωπαϊκή ενδοχώρα.
  • Η αποπεράτωση των οδικών αξόνων σύνδεσης με την Αθήνα αλλά και με τα Ιωάννινα ανοίγουν τον δρόμο και για την ολοκλήρωση των οδικών δικτύων με την επέκταση της Ολυμπίας οδού προς τον Πύργο. Η έναρξη των εργασιών κατασκευής είναι ένα αισιόδοξο μήνυμα που θα το παρακολουθούμε με σκοπό την ταχύτερη ολοκλήρωση.
  • Τα χαρακτηριστικά των χωρικών ενοτήτων Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων δικαιολογούν την απαίτηση για ένα πλήρες περιφερειακό πολιτικό αεροδρόμιο στη Δυτική Ελλάδα κοντά στην Πάτρα, αυτό του Αράξου.
    Με αυτό ολοκληρώνεται η διαμόρφωση του δικτύου συνδυασμένων μεταφορών που θεωρούμε στρατηγική επιλογή.
  • Η έλευση του τρένου στην Πάτρα ικανοποιεί όχι μόνο ένα αίτημα δεκαετιών αλλά και τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας και της κοινωνίας της Δυτικής Ελλάδας. Το τρένο αποτελεί τον οικονομικότερο και πιο φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο μετακίνησης. Την ίδια στιγμή ικανοποιεί τις απαιτήσεις λειτουργίας του λιμανιού της Πάτρας ενώ προσδίδει συγκριτικό πλεονέκτημα στην όμορη βιομηχανική ζώνη. Η διεκδίκηση για πλήρη υπογειοποίηση του τρένου από το ιστορικό κέντρο είναι μια απόλυτα εφικτή πρόταση που κουμπώνει με την ήδη αποφασισμένη κατά τη διέλευση από τον αρκτικό τομέα ενώ η διεκδίκηση της πόλης πρέπει να στραφεί στην επέκταση της υπογειοποίησης όσο το δυνατόν περισσότερο προς τις υποβαθμισμένες νότιες περιοχές της.
  • Το φυσικό αέριο αποτελεί αναπτυξιακή υποδομή που προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις επιχειρήσεις και βιομηχανίες της περιοχής και εξοικονομεί πόρους από τα νοικοκυριά ανοίγοντας θέσεις εργασίας και βελτιώνει την ποιότητα ζωής αφού μειώνει δραστικά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την κατανάλωση ενέργειας. Για αυτό δεσμευόμαστε ως δημοτική παράταξη, ως ΩΡΑ ΠΑΤΡΩΝ, ότι θα συνεχίσουμε να συνεισφέρουμε στην ανάληψη των ευθυνών που αναλογούν στην τοπική αυτοδιοίκηση ώστε η εγκατάσταση του φυσικού αερίου να αποτελέσει κορυφαία προτεραιότητα της πόλης μας και των συμπολιτών μας. Επισημαίνουμε ότι η αντικατάσταση του πετρελαίου από υγροποιημένο αέριο αποτελεί την πλέον ενδεδειγμένη λύση αφού μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, συνεισφέρει δηλαδή στη βελτίωση του περιβάλλοντος και, κατά συνέπεια, της ποιότητας ζωής, δημιουργεί θέσεις εργασίας και εξοικονομεί πόρους αφού αποτελεί μια πολύ οικονομική λύση τόσο για επαγγελματική όσο και για οικιακή χρήση. Ενδεικτικά μόνο, η εξοικονόμηση που προβλέπεται είναι της τάξης του 35-40% στην τελική τιμή κατανάλωσης. Δηλαδή μια μείωση των λογαριασμών κατανάλωσης στο λογαριασμό της ΔΕΗ των νοικοκυριών περίπου στο μισό!

ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ 

Την ίδια στιγμή η Πάτρα καλείται να αναμετρηθεί με την πρόκληση – αλλά και ευρωπαϊκή υποχρέωση – της διαχείρισης των απορριμμάτων της κατά τρόπο ρεαλιστικό, περιβαλλοντικά ορθό και οικονομικά βιώσιμο. Αναμετράται με την προσπάθεια να γίνει η ανακύκλωση κτήμα των πολλών και η κυκλική οικονομία κατευθυντήρια γραμμή της αυτοδιοικητικής δραστηριότητας.

Η παράταση της λειτουργίας της Ξερόλακας εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την υγεία των κατοίκων και προκαλεί  επικίνδυνη ρύπανση του υδροφόρου ορίζοντα, του Μείλιχου, του Πατραϊκού Κόλπου αλλά και της ατμόσφαιρας. Πρέπει να δρομολογηθεί άμεσα να κλείσιμό της με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, που θα εξαρτηθεί από τον βαθμό υλοποίησης ενός εναλλακτικού σχεδίου διαχείρισης των απορριμμάτων..

Το σχέδιό μας αναπτύσσεται σε  3 επίπεδα:

Το 1ο επίπεδο (κατοικίας, επιχείρησης, υπηρεσιών κλπ ), περιλαμβάνει
την οικιακή κομποστοποίηση, επαναχρησιμοποίηση συσκευασιών,   ανάκτηση υλικών, χρήση μηχανικών κομποστοποιητών από τους μεγάλους παραγωγούς οργανικών,  διαλογή στην πηγή με σύστημα 4 κάδων. Ιδιαίτερα σημαντική σε αυτό το επίπεδο είναι η αξιοποίηση της εμπειρίας και της ήδη υπάρχουσας λειτουργίας οργανώσεων κοινωνικής βάσης, όπως η «Ανακύκλωση στην πηγή».

Το 2ο επίπεδο (δήμου) με κέντρα διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών (ΚΔΑΥ), μονάδες κομποστοποίησης προδιαλεγμένων,    μονάδες επεξεργασίας αδρανών και ΣΜΑ ενταγμένους στο δίκτυο εγκαταστάσεων του τρίτου επιπέδου.

Το 3ο επίπεδο (ευρύτερης γεωγραφικής ενότητας ή περιφέρειας), με χώρους ασφαλούς διάθεσης, για υγειονομική ταφή (ΧΥΤΥ).

Η επιλογή του χώρου ταφής απορριμμάτων στου Φλόκα πρέπει να συμπληρωθεί με την κατασκευή εργοστασίου διαλογής και επεξεργασίας το οποίο θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των εξυπηρετούμενων Δήμων και δεν θα δεσμεύει την Πάτρα στις απαιτήσεις των μεγαλοεργολάβων.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΔΑΤΙΝΩΝΠΟΡΩΝ

Η διαχείριση του, σχεδόν ολοκληρωμένου, φράγματος Πείρου-Παραπείρου με βασικό μέτοχο τον Δήμο Πατρέων θα εξασφαλίσει επάρκεια και ποιότητα φθηνού πόσιμου νερού για την ευρύτερη περιοχή της Πάτρας.

Η λειτουργία του Φράγματος, ωστόσο, δεν θα εξασφαλίσει μόνο την επάρκεια και την ποιότητα νερού, αλλά θα δώσει τέλος στις πολυδάπανες και πεπαλαιωμένες γεωτρήσεις οι οποίες «αφυδατώνουν» και επιβαρύνουν τον υδροφόρο ορίζοντα με αλλεπάλληλες συνέπειες.

Η πρόταση του Υπουργείου Υποδομών, με αδιαπραγμάτευτη αξία τον δημόσιο έλεγχο στο νερό είναι η οικονομική συνδρομή τουλάχιστον τα τρία πρώτα χρόνια και η εύρυθμη λειτουργία με τη συγκρότηση ενός φορέα στον οποίο θα μετέχουν το Υπουργείο, η Περιφέρεια και οι Δήμοι Πατρέων, Δυτικής Αχαΐας και Ερυμάνθου, θεωρούμε ότι κινείται στην σωστή κατεύθυνση και θα προσπαθήσουμε να αποσαφηνίσουμε τους ειδικότερους όρους της.

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ACHAIA CLAUSS

Η αξιοποίηση της Achaia Clauss αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς εννοούμε την ανάδειξη ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τόπων της Πάτρας με τρόπο ώστε να επιδρά αφενός στη φυσιογνωμία της πόλης αφετέρου στην αναπτυξιακή της δυναμική.

Η δημιουργία και ένταξη ενός Μουσείου Οίνου στην Achaia Clauss, υπό τη στέγη του δικτύου των μουσείων του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) αποτελεί μια ζωτικής σημασίας αναγκαιότητα για τη διαφύλαξη της μνήμης και της συμβολής, αφού κάνουμε λόγο για την πρώτη οινοποιία με συνεισφορά στον βιομηχανικό, αγροτικό και πολιτιστικό τομέα της Ελλάδας. Ο σχεδιασμός ενός in situ (τεχνουργήματα που δεν έχουν μετακινηθεί από την αρχική τους θέση) εκθεσιακού χώρου που θα συγκροτεί μια επιτόπια ερευνητική αφετηρία.

Με των ανωτέρω σχεδιασμό δίνονται αρκετά αναπτυξιακά κίνητρα σε απομονωμένες περιοχές του Δήμου Πατρέων και επιτυγχάνεται η αποκέντρωση των δημοτικών πολιτιστικών δομών. Επιπρόσθετα ενισχύεται ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας μέσω μουσειοπαιδαγωγικών προγραμμάτων για μαθητές σε τομείς όπως ο τρύγος, η κατασκευή βαρελιών, η τυποποίηση κ.ά., τομείς που έχουν εκλείψει να γίνονται τομείς ενδιαφέροντος από τους νέους. Τα προϊόντα αμπελουργίας ακόμα και σήμερα ευδοκιμούν, αφού γίνονται αξιόλογες προσπάθειες με διεθνείς βραβεύσεις στην περιοχή της Αχαΐας. Συνεπώς, η λειτουργία του μουσείου είναι άμεσα συνυφασμένη με την τοπική κουλτούρα των κατοίκων.

Η ολοκληρωμένη μουσειακή εμπειρία για το κοινό θα είναι επιτυχημένη με άρτιο επιστημονικό προσωπικό (μουσειολόγους, συντηρητές, ξεναγούς), αφού θα αναβιώσει την αίγλη του εκθεσιακού χώρου.

Το Μουσείο Οίνου Achaia Clauss μπορεί, να εντάξει πολιτιστικές δραστηριότητες, όπως διεθνή συνέδρια οινολογίας, θεματικά φεστιβάλ, ημέρες γευσιγνωσίας με στόχο την προώθηση των προϊόντων, σεμινάρια για αμπελουργούς κ.ά.

Στα συγκριτικά πλεονεκτήματα πρέπει, να συνυπολογιστεί και η ευνοϊκή θέση τόσο από πλευράς θεαματικής οπτικής της πόλης, όσο και η οδική πρόσβαση τα οποία αποτελούν κίνητρα μαζικής επισκεψιμότητας (πέρα της ιστορικής φυσιογνωμίας του χώρου).

Το όλο εγχείρημα δεν απαιτεί μεγάλο χρηματικό κόστος. Δεδομένης της αδιάκοπης λειτουργίας ως εκθεσιακού χώρου, δεν απαιτείται ούτε ιδιαίτερη μουσειογραφική επανέκθεση των αντικειμένων, μόνο ενισχυμένο εποπτικό υλικό με τη χρήση σύγχρονων ψηφιακών μέσων καθώς και η πρόβλεψη των περιβαλλοντολογικών συνθηκών των εκθεμάτων.

 

ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

Για εμάς, ο Πολιτισμός είναι καθημερινή  αναγκαιότητα και δεν είναι πολυτέλεια. Πολιτισμός σημαίνει άνθρωπος.

Τα βασικά προβλήματα στο χώρο του πολιτισμού είναι η έλλειψη πολιτιστικής φυσιογνωμίας της πόλης, η απουσία ενιαίου κέντρου σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτιστικής πολιτικής και η πενιχρή διασπορά των πολιτιστικών δράσεων σε όλη την έκταση της πόλης.

Για την επίλυση των προβλημάτων αυτών απαιτείται η δημιουργία ΟΡΑΜΑΤΟΣ για τον πολιτισμό, που θα κοιτάζει προς το μέλλον και θα στηρίζεται στην ιστορία και στην πολιτιστική κληρονομιά της Πάτρας που απορρέει από τους λαούς της Μεσογείου, από τη δημοτική παράδοση των περιαστικών και αγροτικών  περιοχών και από τη μοναδική σύνθεση του πληθυσμού της που περικλείει μικρασιάτες πρόσφυγες, επτανήσιους μέτοικους, μέλη της Καθολικής κοινότητας και προερχόμενους από γειτονικές περιοχές με ιδιαίτερα πολιτιστικά χαρακτηριστικά.

Το πολιτιστικό όραμα της Πάτρας πρέπει να εκφραστεί μέσα από  ένα Ενιαίο Κέντρο Πολιτιστικής Πολιτικής που θα σχεδιάζει, θα συντονίζει και θα υλοποιεί την πολιτιστική πολιτική, σύμφωνα με  το όραμα και τη φυσιογνωμία της πόλης και θα στηρίζεται σε δυο πόλους:

Α.  Στους  υφιστάμενους δημοτικούς θεσμούς:

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ, Μουσική, Χορό, Εικαστικά,  Καρναβάλι.

Β. Στους τοπικούς φορείς που παράγουν πολιτισμό:

  • Πολιτιστικούς και Εκπολιτιστικούς Συλλόγους.
  • Επαγγελματικές & Ερασιτεχνικές ομάδες
  • Μεμονωμένους  δημιουργούς.

Οι δράσεις της πολιτιστικής πολιτικής πρέπει να στοχεύσουν στη διασπορά των πολιτιστικών εκδηλώσεων στους πρώην Καποδιστριακούς δήμους και στις γειτονιές της πόλης αλλά και τη συμμετοχή των νέων της Πάτρας δίπλα στην Τρίτη ηλικία. Μέσα για αυτό είναι η αξιοποίηση των χώρων και των κτιρίων της δημοτικής περιουσίας και η ανάδειξη των μνημείων και των αρχαιολογικών τόπων με την ένταξή τους σε δραστηριότητες πολιτισμού, σε συνεργασία με το ΥΠ.ΠΟ.

Για το σκοπό αυτό κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντική η προτεινόμενη από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας ανάπλαση του χώρου γύρω από το Μουσείο της Πάτρας, στο αρκτικό διαμέρισμα.

Εκκρεμές ζήτημα παραμένει ακόμα η αναβάθμιση της συνεργασίας του Δήμου με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της πόλης προσφέροντας αφενός την αναγκαία για αυτά εξωστρέφεια αφετέρου και τον εμπλουτισμό της πόλης με την ακαδημαϊκή συνεισφορά..

Οι παραπάνω άξονες είναι καθοριστικοί για την ανάπτυξη της αμφίδρομης σχέσης δημοτών και Αυτοδιοίκησης, που θα οδηγήσει σε παραγωγικό και ωφέλιμο αποτέλεσμα.

Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την αναφορά στο Καρναβάλι της Πάτρας, το οποίο αποτελεί ίσως την πιο σημαντική διοργάνωση της πόλης, με ουσιαστική παρέμβαση στο οικονομικό, καλλιτεχνικό, κοινωνικό και πολιτιστικό της επίπεδο.

Η στόχευση είναι το Πατρινό Καρναβάλι να διεθνοποιηθεί ξανά ώστε να ανοίξει δρόμους και στον τουρισμό, προς όφελος όλης της πόλης, και να αξιοποιηθούν η τεχνογνωσία και το έμψυχο υλικό του. Οι άνθρωποι του καρναβαλιού, οι δημιουργοί αλλά και οι συμμετέχοντες, είναι ο πλούτος του και αυτοί που καθορίζουν τη φυσιογνωμία του.

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΩΝ ΑΔΕΣΠΟΤΩΝ

Είναι προφανές σε όλους ότι παρά το γεγονός της διαθεσιμότητας κονδυλίων για την περίθαλψη των αδέσποτων ζώων οι δημοτικές δράσεις εμφανίζουν χαρακτηριστική καθυστέρηση έως αδιαφορία. Παρά τις διαμαρτυρίες αλλά και τις προτάσεις που κατά καιρούς έχουν διατυπωθεί, παρά το αυξημένο ενδιαφέρον εκατοντάδων συμπολιτών μας και οργανώσεων, παρά το γεγονός ότι η αδιαφορία και η εγκατάλειψη έχουν μεγεθύνει το πρόβλημα που παρατηρείται έντονα, πλέον, στις περισσότερες συνοικίες της Πάτρας.

Είναι ανάγκη να αξιοποιήσουμε όλη τη διαθέσιμη χρηματοδότηση σε πρωτοβουλίες συνεργασίας με σχετικές οργανώσεις πολιτών αλλά και αρμόδιους φορείς σε μια διτή κατεύθυνση. Την περίθαλψη των αδέσποτων ζώων με καταγραφή (τσιπάρισμα), παροχή τροφής, υγειονομικής φροντίδας, και τον σταδιακό περιορισμό του πληθυσμού τους με προγράμματα στείρωσης.

Το πρόβλημα δεν είναι τα αδέσποτα αλλά τα αφρόντιστα ζώα.

ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΩΝ ΠΙΟ ΑΔΥΝΑΤΩΝ

 

Ο Δήμος μπορεί να επιτελέσει χρήσιμο και αναπτυξιακό ρόλο, αρκεί να απομακρυνθεί από τα κυρίαρχα νεοφιλελεύθερα δόγματα που εξυπηρετούν τα συμφέροντα των λίγων αλλά και τις ιδεοληψίες που γίνονται ανάχωμα σε ο,τιδήποτε νέο και πρωτοποριακό. Στην πορεία αυτή έχει ανάγκη από την δραστηριοποίηση των λαϊκών συνελεύσεων – ενεργών πολιτών και φορέων. Έτσι θα προχωρήσουμε στην άρση ή έστω στην άμβλυνση των σημερινών ανισοτήτων.

Θα στηριχθούμε στην συμμετοχικότητα των πολιτών με θέσεις –προτάσεις- προοπτικές που βάζει η παράταξή μας. Ο ενεργός πολίτης είναι ο σίγουρος δρόμος για την αλληλεγγύη .

Η κοινωνική πολιτική δεν περιορίζεται σε ένα μόνο επίπεδο διοικητικής δομής και οργάνωσης, αυτό της κεντρικής εξουσίας, αλλά διαχέεται στο σύνολο της διοίκησης από το κράτος έως τον εγγύτερο και φιλικότερο προς τον πολίτη διοικητικό μηχανισμό, αυτόν της τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού, τον Δήμο.

Η αυτοδιοίκηση λειτουργεί όμως όχι μόνο συμπληρωματικά ως προς το κεντρικό κράτος αλλά ότι σε πολλές περιπτώσεις αναλαμβάνει διακριτό ρόλο. Το κράτος περιορίζεται στο σχεδιασμό και την εξεύρεση και κατανομή σε επίπεδο Περιφερειών πόρων ενώ την υλοποίηση την αναλαμβάνει η αυτοδιοίκηση. Τρανταχτό παράδειγμα το πρόγραμμα ΤΕΒΑ, το πρόγραμμα επισιτιστικής βοήθειας – διανομής τροφίμων όπως είναι γνωστό αλλά δεν περιλαμβάνει μόνο τρόφιμα – που υλοποιήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια. Και βέβαια, εδώ θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα αξιοποίησε όχι μόνο τις δημόσιες δομές αλλά και αυτές της εκκλησίας και της κοινωνίας των πολιτών αποφεύγοντας τις αλληλοεπικαλύψεις δράσεων και παροχών. Αυτό δηλαδή που ονομάζεται «ηθικός κίνδυνος» των κοινωνικών παροχών. Δηλαδή την αλλοίωση της συμπεριφοράς των ωφελούμενων που αναζητούν πλέον μόνο τις παροχές και οδηγούνται στην αδράνεια.

Ο πυρήνας της κοινωνικής πολιτικής δεν είναι η επιδοματική πολιτική μόνο αφού οι οικονομικές παροχές και διευκολύνσεις δεν είναι ποτέ επαρκείς από μόνες τους για την παραγωγή ευημερίας.

Δεν είναι φυσικά ο Πόλεμος κατά της ένδειας, της νόσου, της άγνοιας, της αθλιότητας και της οκνηρίας όπως διακήρυττε ο Beveridge και η σοσιαλδημοκρατία τη δεκαετία του ΄40 και ΄50. Αλήθεια πιο αρνητικά φορτισμένες λέξεις δεν βρήκε ο κύριος Beveridge;

Δεν είναι μόνο η προστασία των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων και η άρση του αποκλεισμού.

Δεν είναι το απαραίτητο προσχηματικό συμπλήρωμα της οικονομικής πολιτικής.

Θα λέγαμε ότι η κοινωνική πολιτική είναι μάλλον ΑΥΤΗ που καθορίζει την οικονομική πολιτική. Σε συνθήκες κανονικότητας. Σε συνθήκες που έχεις τα περιθώρια να ασκήσεις εθνική πολιτική. Σε συνθήκες που κάθε ευρώ που χαλάς ως εθνική οικονομία προστίθεται στους κόπους του λαού μας και γίνεται μοχλός κοινωνικής ευημερίας και ανάπτυξης.

Τα τελευταία χρόνια ζήσαμε όλοι μας καταστάσεις που οδήγησαν στα άκρα όχι μόνο τους αριθμούς αλλά τις ίδιες τις ζωές των συνανθρώπων μας, τις ζωές μας. Οικονομικές μεταβολές πρωτόγνωρες για περιόδους ειρήνης. Ενδεικτικά μόνο, ας αναφέρουμε τη μείωση του ΑΕΠ σε μια 6ετία από το 2009 έως το 2014 κατά 25% περίπου και σε απόλυτους αριθμούς από 237 δις σε 179. Τη μείωση των δημόσιων δαπανών, δηλαδή μισθοί δημοσίου και κοινωνικές δαπάνες, από 54%του ΑΕΠ σε 49,3% του ήδη μειωμένου ΑΕΠ. Ζήσαμε την οπισθοχώρηση των κοινωνικών δικαιωμάτων, την υγεία, την παιδεία. Τις κοινωνικές επιπτώσεις των μνημονίων μπορεί εύκολα κάποιος να τις βρει ανατρέχοντας στο διαδίκτυο ή στις εφημερίδες.

Οι κοινωνικοί δείκτες είναι αποκαλυπτικοί ακόμα και στα μάτια αυτών που δεν έζησαν στην Ελλάδα αυτά τα χρόνια. Γιατί εμείς τα ζήσαμε. Στοιχεία από την Ελληνική Στατιστική Αρχή: Ο συνολικός αριθμός των ανέργων την ίδια περίοδο αυξήθηκε κατά 712 χιλιάδες περίπου. Με το ¼ αυτών να κατέχουν πτυχίο Παν/μίου και μεταπτυχιακό. Εκτίναξη της φτώχειας κατά 40%. Αύξηση των εργαζόμενων φτωχών. 2,5 εκατομμύρια ανασφάλιστοι. Ας μην κουράσουμε άλλο με νούμερα και στατιστικά.

Οι προνοιακές δομές και οι δομές υγείας, το ζήτημα του κοινωνικού αποκλεισμού αλλά και της υπεράσπισης βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων είναι ζητήματα σοβαρά στα οποία ο Δήμος θα μπορούσε να οργανώσει μια ουσιαστική παρέμβαση.

Η Δημοτική Αρχή σήμερα διαχειρίζεται τα θέματα της Κοινωνικής Πολιτικής χωρίς να αναπτύσσει την δυναμική παρέμβαση που απαιτούν σήμερα τα κοινωνικά προβλήματα, χωρίς να αξιοποιεί το ανθρώπινο δυναμικό και να ενεργοποιεί τον πολίτη.

Οι Κοινωνικές δομές δεν μπορούν να στηριχθούν σε φιλανθρωπία και χορηγίες.

Στο πρόγραμμα της Κοινωνικής Πολιτικής της παράταξής μας αρχικά εντάσσουμε την ενιαία λειτουργία των Κοινωνικών Υπηρεσιών στη βάση ενός ενιαίου κεντρικού  σχεδιασμού και πολιτικής κατεύθυνσης. Αυτό θα συμβάλλει στην καλύτερη   οργάνωση, συντονισμό και αποτελεσματικότητα των  Κοινωνικών Υπηρεσιών.

Συγκεκριμένα προτείνουμε :

  1. Υποστήριξη των Ανέργων και οικονομικά αδύναμων πολιτών και οικογενειών με :

          Αξιοποίηση της Δημοτικής Περιουσίας προς όφελος των ανέργων που είναι ικανοί για εργασία – δημοτικά κτίρια, εδαφικές εκτάσεις με δυνατότητες καλλιέργειας

          Ισότιμη ανακατανομή των δημοτικών τελών προς όφελος των οικονομικά αδύναμων στην πόλη μας.

          Ανάπτυξη Κοινωνικών Δράσεων για την ενίσχυση των οικονομικά αδύναμων οικογενειών (κοινωνικά φροντιστήρια σε γειτονιές, παροχή τροφίμων και ειδών διαβίωσης)

          Παροχή στέγης με παραχώρηση οικημάτων ή μίσθωση ακινήτων σε άπορες οικογένειες

  1. Υποστήριξη της Τρίτης Ηλικίας με :

          Περιφερειακή ανάπτυξη δομών ΚΑΠΗ – σε υποβαθμισμένες κυρίως περιοχές.

          Διατήρηση και αναβάθμιση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» για κάθε πολίτη που το έχει ανάγκη.

  1. Άτομα με Αναπηρία:

          Συνέχιση και ενίσχυση  των υπαρχουσών δομών για ΑΜΕΑ

          Δημιουργία Κέντρων Ημερήσιας Φιλοξενίας και Κέντρων Αυτόνομης και Υποστηριζόμενης Διαβίωσης

          Συνεργασία με τοπικούς και εθνικούς φορείς των ΑΜΕΑ για την διεκδίκηση της Κάρτας Μόνιμης Αναπηρίας  για τους  ανθρώπους που δεν θεραπεύεται η αναπηρία.

          Ανάπτυξη νέων δομών Ανοικτού τύπου ψυχικής φροντίδας.

          Υποστήριξη της ειδικής εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρία

  1. Παιδική Ηλικία:- Οικογένεια

          Δημιουργία νέων Παιδικών και κυρίως  Βρεφονηπιακών Σταθμών με έμφαση στην περιφέρεια.

          Λειτουργία Πολυχώρων στήριξης της οικογένειας κα του παιδιού όπου θα εντάσσονται :

  • Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης παιδιών και νέων
  • Ομάδες Συμβουλευτικής Γονέων
  • Δράσεις ευαισθητοποίησης, πληροφόρησης,  αγωγής υγείας κλπ

Πως θα τα πετύχουμε

Για την υλοποίηση όλων των παραπάνω  στοχεύουμε στην μεγαλύτερη δυνατή αξιοποίηση των διαθέσιμων αλλά και των διεκδικούμενων οικονομικών  και ανθρώπινων πόρων. Συγκεκριμένα προτείνουμε την αξιοποίηση της Δημοτικής περιουσίας προς όφελος όχι μόνο των  υπηρεσιών αλλά και των πολιτών  ( παραχώρηση οικημάτων,  εδαφικών εκτάσεων για καλλιέργεια κλπ), τη διεκδίκηση – παραχώρηση άλλων χώρων του Δημοσίου  που μένουν αναξιοποίητοι, την ενεργοποίηση των πολιτών στη βάση της διεκδίκησης αιτημάτων, της κυκλικής οικονομίας και της αυτοδιαχείρισης.

Στην Κοινωνική Πολιτική υπάγεται το  τεράστιο ζήτημα των εργατικών δικαιωμάτων, των απολύσεων, της ανεργίας του κλεισίματος των επιχειρήσεων.

Περιλαμβάνει όμως και μια σειρά παρεμβάσεων σε επιμέρους τομείς όπως για παράδειγμα η διευκόλυνση του θηλασμού σε δημόσιους, και δημοτικούς χώρους με τη δημιουργία ειδικών χώρων στα δημοτικά κτίρια που θα πληρούν τις προδιαγραφές υγιεινής, ησυχίας και ασφάλειας για να θηλάζουν οι μητέρες τα παιδιά τους.

Παράλληλα, η ΩΡΑ Πατρών θα δώσει κίνητρα στα καταστήματα εστίασης και αναψυχής της πόλης να δημιουργήσουν ειδικά σημεία θηλασμού, προσφέροντας στις θηλάζουσες μητέρες έναν χώρο ιδιωτικότητας όταν τον χρειαστούν. Ανάμεσα στα κίνητρα που προτείνονται είναι να μην συμπεριλαμβάνονται στα δημοτικά τέλη τα τετραγωνικά μέτρα που χρησιμοποιούνται γι’ αυτόν τον σκοπό από το εκάστοτε κατάστημα.

Ο μητρικός θηλασμός αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα για κάθε νεογνό και μητέρα, ενώ στις μέρες μας η προάσπιση, η υποστήριξη και η προαγωγή του πρέπει να αποτελούν στόχους όλων μας. Το γεγονός αυτό ενισχύεται άλλωστε από τα στοιχεία τελευταίας μελέτης που καταδεικνύει ότι ενώ στη χώρα μας το ποσοστό πρόθεσης για θηλασμό αγγίζει το 89% τις πρώτες ημέρες μετά τη γέννηση, τελικά, τα ποσοστά μειώνονται στο 21% τον πρώτο, 11% τον τρίτο και 0,9% τον 6ο μήνα. Ποσοστά τα οποία σε κάθε περίπτωση μπορούν να αυξηθούν αν ο Δήμος δώσει τη δυνατότητα στις νέες μητέρες να έχουν ανά πάσα στιγμή στη διάθεσή τους σημεία που θα μπορούν με ασφάλεια και σεβασμό στην ιδιωτικότητα να θηλάσουν τα παιδιά τους.

Ο  Δήμος οφείλει να είναι στο πλευρό των κατοίκων και να μην είναι ο φτωχός συγγενής  της κυβέρνησης που απλά διεκπεραιώνει τις κεντρικές πολιτικές επιλογές. Έτσι θα αγωνιστεί για την πλήρη επαναφορά των εργασιακών δικαιωμάτων – την πραγματική μείωση της ανεργίας και αυτό μπορεί να το πετύχει μέσω της εφαρμογής ενός συνεκτικού σχεδίου δίκαιης ανάπτυξης με κοινωνική ανταποδοτικότητα.

Θεωρούμε  ιδιαίτερα σημαντικό ο Δήμος να πρωτοστατήσει στην εξασφάλιση πρόσβασης σε ρεύμα και νερό σε  κάθε πολίτη ανεξαρτήτως οικονομικών δυνατοτήτων, ελαφρύνοντας, παράλληλα, τον μέσο καταναλωτή.

Είμαστε υποχρεωμένοι να συνεργαστούμε και να αγωνιστούμε  μαζί  με τον πολίτη για μια αξιοπρεπή  ζωή, για να αποκτήσουμε  την αισιοδοξία που έχει ελαχιστοποιηθεί τα τελευταία χρόνια.

Και βέβαια αυτό σημαίνει την ενεργή συμμετοχή του πολίτη και την ανάπτυξη σχέσης επικοινωνίας και εμπιστοσύνης μεταξύ του πολίτη και του Δήμου.  Σε αυτό θα στηριχθεί και θα συμβάλλει η Κοινωνική Πολιτική του Δήμου που θέλουμε.

 

Παιδεία – Εκπαίδευση – Μόρφωση

  • Η Παιδεία αποτελεί για εμάς θέμα άμεσης προτεραιότητας. Αγωνιζόμαστε μαζί με την εκπαιδευτική κοινότητα και όλο τον λαό της Πάτρας για αύξηση των δαπανών (κρατική χρηματοδότηση) για την Παιδεία. Δεσμευόμαστε για:
    • κατανομή των δαπανών στις σχολικές κοινότητες με αντικειμενικά κριτήρια (αριθμός μαθητών, μέγεθος και χωροταξική κατανομή σχολείων, παλαιότητα κτιρίων και μηχανημάτων, εργαστηριακές υποδομές, βιβλιοθήκες)
    • προώθηση συνεργασίας σχολείων σε θέματα εξοπλισμού και εργαστηριακών υποδομών
    • συνεργασία με την Περιφέρεια με σκοπό την καλύτερη αξιοποίηση προγραμμάτων
    • εξοικονόμηση πόρων από περιττές δαπάνες ή και άσκοπες σπατάλες και προώθησή τους στην κατεύθυνση της επιπλέον δημοτικής χρηματοδότησης για την Παιδεία.
  • Θέλουμε τα σχολεία μας ανοιχτά στη νεολαία και στην τοπική κοινωνία. Να λειτουργούν ως κέντρα μόρφωσης, αθλητισμού και παραγωγής πολιτισμού, ως πυλώνες της αλληλεγγύης και της συλλογικότητας. Παλεύουμε μαζί με τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς για ένα σχολείο ευρύτερης Παιδείας και ολόπλευρης καλλιέργειας. Οργανώνουμε –  με την ενεργοποίηση των συμβουλίων των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων – ανοιχτές συνελεύσεις στα σχολεία όλων των γειτονιών του Δήμου, με στόχο τη συνεχή καταγραφή των προβλημάτων και τον  συνεχή επαναπροσδιορισμό της πολιτικής μας.
  • Δίνουμε άμεση προτεραιότητα στη σχολική ασφάλεια και υγιεινή, ενώ δεσμευόμαστε για τη συντήρηση των σχολικών κτιρίων και υποδομών. Επομένως:
    • Επιδιώκουμε την ασφαλή μετάβαση όλων των μαθητών στα σχολεία με διαβάσεις πεζών, σήματα οδικής κυκλοφορίας και σχολικούς τροχονόμους στους δρόμους γύρω από τα σχολεία.
    • Επειδή τα όρια εκπομπής των κεραιών κινητής τηλεφωνίας δεν καθορίζουν αποστάσεις περιμετρικά κτιριακών εγκαταστάσεων βρεφονηπιακών σταθμών, σχολείων, παιδικών χαρών και χώρων άθλησης, θα ζητηθεί ο ορισμός από επιστημονική επιτροπή του Δήμου και της Περιφέρειας και η εφαρμογή της σχετικής απαίτησης κατά την αδειοδότηση.
    • Παρεμβαίνουμε και επανασχεδιάζουμε τον τρόπο μεταφοράς των μαθητών. Υπάρχει μεγάλο έλλειμμα όσον αφορά τη μεταφορά των μαθητών προς και από τα σχολεία, λόγω της απουσίας σχεδιασμού στον τομέα των μέσων μαζικής μεταφοράς της πόλης μας.
  • Στηρίζουμε την ενίσχυση και την ανάπτυξη του εθελοντικού κοινωνικού φροντιστηρίου για τα παιδιά των αδύναμων οικονομικά οικογενειών. Προωθούμε τη συνεργασία με φορείς, σωματεία, συλλόγους.
  • Φροντίζουμε για την επάρκεια καθαριστριών και σχολικών φυλάκων. Διεκδικούμε μόνιμο προσωπικό με συγκεκριμένα καθήκοντα και ωράριο.
  • Με την ένταξη του Δήμου μας στη δίχρονη προσχολική αγωγή προκύπτει το θέμα της στέγασης των νηπίων, καθώς αυτό θα επιφέρει μια αύξηση περίπου πεντακοσίων παιδιών στα νηπιαγωγεία. Η στέγαση στα ήδη υπάρχοντα κτίρια και τις αίθουσες καθίσταται προβληματική, οπότε για να λυθεί άμεσα το πρόβλημα θα πρέπει να προβεί ο Δήμος σε άμεσες ενέργειες. Τα εργαλεία που μπορούν να αξιοποιηθούν είναι:
    • Η χρήση των υπαρχόντων ελεύθερων δημοτικών κτιρίων.
    • Το γεγονός ότι υπάρχει πιο ευέλικτη νομοθεσία για την ενοικίαση χώρων με σκοπό τη στέγαση των νηπίων.
    • Η σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και της ΚΤ.ΥΠ. για 200 αίθουσες, οπότε μπορούμε να διεκδικήσουμε το πλήθος των αιθουσών που μας αναλογεί και αυτές να τοποθετηθούν είτε σε υπάρχοντα σχολεία είτε σε ενταγμένα οικόπεδα.
  • Ενισχύουμε τον θεσμό της μαθητείας, με περισσότερες θέσεις εργασίας στις δημοτικές επιχειρήσεις, γεγονός που αναδεικνύει το κοινωνικό πρόσωπο του Δήμου και δίνει ανάσα στη νέα γενιά.
  • Προχωρούμε στην ανάληψη πρωτοβουλιών για την ουσιαστική σύνδεση του Πανεπιστημίου με την τοπική κοινωνία. Επιδιώκουμε τη σύναψη συμφωνιών συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο της πόλης μας προς την κατεύθυνση της διάχυσης έρευνας και καινοτομίας, με στόχο να αξιοποιήσουμε τους νέους επιστήμονες, προωθώντας συνεργατικές και κοινωνικές μορφές επιχειρηματικότητας στο επίπεδο της πληροφορικής, της καινοτομίας, της ενεργειακής εξοικονόμησης. Υπάρχουν πολλές δυνατότητες για τη σύνδεση μιας στρατηγικής για τη δημόσια εκπαίδευση με την πολιτική ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας και της προώθησης της απασχόλησης.

Επιπλέον, προωθούμε:

  • Την αξιοποίηση των υπαρχουσών υποδομών (αναξιοποίητα κτίρια του Δήμου).
  • Τη συνεργασία του Δήμου με φορείς (Υπουργεία, Περιφέρεια, 6η Υ.Π.Ε., Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης), για την αναζήτηση και εξεύρεση λύσεων.
  • Τη δέσμευση οικοπέδων για σχολεία.
  • Την εκπόνηση μελετών σχετικά με τα υπάρχοντα οικόπεδα του δήμου και τη δυνατότητα αξιοποίησής τους.
  • Τη λύση στο πρόβλημα της πυρασφάλειας που ταλανίζει τα σχολεία του δήμου μας.
  • Την ενίσχυση από τον Δήμο στο στήσιμο Δομών Υποδοχής εκπαίδευσης προσφύγων.

Θέλουμε τα παιδιά μας να έχουν σύγχρονα, φιλικά προς αυτά, ασφαλή, λειτουργικά, πλήρως εξοπλισμένα σχολεία και όχι παλιά και εγκαταλειμμένα. Σχολεία που θα λειτουργούν ως πυρήνες δημιουργικής αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου, σε κάθε γειτονιά.

Μοιραστείτε το άρθρο!